Ashtanga Yoga

Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga  - nazywana czasem power jogą jest dynamiczną odmianą hatha yogi i stała się jedną z najpopularniejszych odmian yogi na Zachodzie. Ashtanga charakteryzuje się płynnymi przejściami między pozycjami yogi (asanami) oraz energetyzującym oddechem. Spośród różnych odmian yogi ashtanga stanowi najbardziej efektywny i wszechstronny trening na poziomie fizycznym.

Zajęcia ashtangi dają efekt sauny i masażu jednocześnie, oczyszczają i uzdrawiają ciało. Regularna praktyka zapewnia prawidłową postawę i ładną sylwetkę, poprawia kondycję i samopoczucie. Równoważy skrajności na różnych poziomach - czyni ciało elastycznym i silnym, jeśli zaś chodzi o poziom psychiczny - ekstrawertyków uspokaja, introwertyków otwiera na świat.

Na zajęcia ashtanga yogi należy przychodzić punktualnie. Osoby spóźnione nie będą wpuszczane na salę.

I (1h)

Grupa początkująca, do której można dołączyć w dowolnym momencie, nie trzeba mieć żadnych podstaw, nie jest też konieczne uczestniczenie w zajęciach wprowadzających. Pracujemy tu nad oddechem i jego koordynacją z ruchem, stosowaniem blokad energetycznych oraz elastycznością ciała. Uczymy się również podstawowych sekwencji dla ashtangi yogi: powitania słońca A i powitania słońca B.

II (1,5h)

Zajęcia przeznaczone dla osób, które przynajmniej w podstawowym stopniu przyswoiły sobie technikę oddechu ujjayi oraz stosowania bandh energetycznych i punktów dristi, a także opanowały sekwencje powitań słońca A i B.

Poprzez pozycje stojące przechodzimy tu do asan siedzących jako wstępu do nauki całej pierwszej serii ashtangi yogi. Zajęcia dla osób pragnących doskonalić całość lub poszczególne sekwencje pierwszej serii ashtanga vinyasa yogi. Ewentualnie: pierwsza seria prowadzona.

Mysore (planowane) (1,5h)

Zajęcia mysore przeznaczone są dla osób zaawansowanych, które opanowały całą pierwszą serię ashtangi yogi. Uczestnicy zajęć praktykują zgodnie z rytmem własnego oddechu i we własnym zindywidualizowanym tempie. Nauczyciel koncentruje się na każdym uczniu z osobna, udziela wskazówek oraz indywidualnie dobiera stosowne dla ucznia korekty.

  1. Joga nie jest dyscypliną sportu, lecz medytacją w ruchu. Na zajęcia przychodzimy zatem 15 minut przed czasem, aby móc odpowiednio przygotować się i wyciszyć
  2. Przynajmniej na trzy godziny przed rozpoczęciem zajęć nie spożywamy posiłków. W miarę możności na kilkadziesiąt minut przed zajęciami rezygnujemy również z płynów.
  3. Przed zajęciami usuwamy makijaż, nie stosujemy też perfum.
  4. Bezpośrednio po zajęciach zaleca się nie korzystać z natrysków. Pozwólmy, aby pot, który wydzielamy, samoistnie wchłonął się w skórę.
  5. Jeśli decydujemy się ćwiczyć w czasie miesiączki lub ciąży, należy zgłosić ten fakt nauczycielowi z powodu konieczności właściwego doboru asan.
  6. Z podobnych powodów zawczasu zgłaszamy nauczycielowi wszelkie zaistniałe kontuzje i dolegliwości.

Opinie uczestników zajęć

"Chodzę na ashtangę jogę dlatego, że jest to najbardziej dynamiczna odmiana jogi. Na pierwsze zajęcia przyszłam bez przekonania, ale wystarczyła h, abym zaczęła nie tylko ćwiczyć na zajęciach ale i w domu. Ashtanga nie tylko odpowiada mi jako czysta forma aktywności, ale i balsam dla umysłu po pracy :)"

Sylwia

"Zdecydowanie wybieram ashtanga jogę! Bo jest wystarczająco dynamiczna dla mojego temperamentu a jednocześnie "koncentrująca" na tyle aby ten temperament opanować. Po prostu zapewnia doskonałą równowagę na każdym poziomie :)."

Ewelina

Sylwetki mistrzów

Sri Krishna Pattabhi Jois

Sri Krishna Pattabhi Jois

Sri Krishna Pattabhi Jois urodził się 26 lipca 1915, w pełnię księżyca, ważny dzień dla hindusów Guru Purnima w miejscowości Kowshika, w pobliżu Hassan. To malutka miejscowość zamieszkała przez 500 osób.
Jego ojciec był kapłanem i astrologiem. Od najmłodszych lat Pattabhi Jois był nauczany sanskrytu, wiedzy z ksiąg wedyjskich i rytuałów hinduskich. W wieku 12 lat (w 1927r) był na pokazie demonstracji asan w wykonaniu Sri T. Krishnamacharya. Zachwycił się i już następnego dnia stał się jego uczniem. Zainteresowanie jogą młodego Joisa było przyjęte z pewnym zdziwieniem – do tej pory nikt w jego rodzinie nie praktykował jogi. Przez 2 lata praktykował z Krishnamacharya codziennie. Następnie wyjechał do Mysore, aby nadal praktykować i uczyć się w Sanskryt College Maharaja w Mysore.. Czas spędzony w Mysore był dla niego bardzo trudny – nie miał pieniędzy, często nie miał co jeść. Ale z zapałem studiował i skończył studia.
W 1930 roku pojechał na pokaz jogi, który wykonywał Krischnamacharya. Ponownie zaczął studiować u swojego pierwszego nauczyciela. W tym czasie Krichnamacharia pomógł dojść do zdrowia Maharadży Krishna Rajendra Wodeyar. Ten, z wdzięczności zbudował dla niego szkołę, którą finansował. W szkole tej uczyl się miedzy innymi Pattabhi Jois i B.K.S Iyengar. Szkoła nie istniała długo. W połowie lat 40, po śmierci Kriszna Rajendara Wodeyar, następny maharadża odmówił łożenia na jogę. Krichnamacharia wyjechał więc do madrasu, gdzie dożył swoich dni.
W 1937 r Pattabhi Jois zaczął uczyć jogi na uczelni, którą kilka lat wcześniej ukończył, w Sanskryt College Maharaj. Wykładał tam przez wiele lat, do emerytury w 1973 r W 1956 przyznano mu tytuł profesora. W 1937 r w czerwcowoą pełnię księżyca wstąpił w związek małżeński z Savitramma. Mieli troje dzieci: Manju, Ramesh i Saraswati . Saraswati jest matką Sharath, urodzonego w 1971 roku, który jest teraz dyrektorem ich szkoły w Mysore. W 1948 r. założył w Ashtanga Yoga Research Institute w ich nowym domu w Lakshmipuram. W 1958 r zaczął pisanie książki Joga mala, która została po raz pierwszy opublikowana w Indiach w 1962 r, czyli kilka lat przed "Światłem Jogi" BKS Iyengara, jednak dla zachodniego czytelnika pozostała nieznana aż do 1997r., kiedy to została przetłumaczona na język angielski. W Polsce ukazała się w 2007 roku wydana przez wydawnictwo Virya Sławomira Bubicza. W książce tej zawarł filozofię i opisał metodykę techniki Ashtanga Yoga. Metoda jest modyfikacją metodyki, której uczył Krichnamacharia. Asany pogrupowane według stopnia trudności od pierwszej do czwartej zmodyfikował do sześciu serii. W 1964 Belg Van Lysebeth Andre spędził dwa miesiące z Jois, u którego uczył się podstawowych asan. Niedługo potem, van Lysebeth napisał książkę „Joga dla samouków”, gdzie wymienił nazwisko Joisa i jego adres. Od tego czasu ludzie z zachodu zaczęli tłumnie przybywać do Mysoru, aby uczyć się jogi.

W 1975 roku Patthabi Jois po raz pierwszy wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by uczyć jogi. Przez następne lata podróżował po całym świecie, aby uczyć. Ostatni raz wyjechał w 2006 roku, cały czas przekazując wiedzę, jaką nabył 80 lat wcześniej.
Zmarł 18 maja 2009 o godzinie 14:30 czasu lokalnego.
Na podstawie: http://www.kpjayi.org/
Opracowała: Justyna Moćko

Polecamy

Dlaczego Ashtanga - autor Artur Wiśniewski

Wiele nieprawdopodobnych zdarzeń musiało zaistnieć w moim życiu, żebym mógł zetknąć się z jogą. Zacząłem, jak pewnie większość, od metody Iyengara. Już po pierwszej sesji prysnęło moje naiwne i niczym niepoparte wyobrażenie, że joga jest spokojnym, powolnym rozciąganiem. Niesamowicie intensywny wysiłek fizyczny, jakiego wcześniej nie doświadczyłem, wywołał rozluźnienie, radość i falę silnych emocji…

Przeczytaj artykuł

Zobacz koniecznie